|                     قال الشيخ محمد ناصر                   الدين الألباني في السلسلة الضعيفة (1/110) عند تخريجه لحديث                   "نعم المذكّر السبحة" (حديث موضوع) : ثم إن الحديث من حيث معناه                   باطل عندي لأمور :                   الأول: أن السبحة بدعة لم تكن على عهد النبي صلى الله عليه وسلم                   إنما حدثت بعده صلى الله عليه وسلم فكيف يعقل أن يحض صلى الله                   عليه وسلم أصحابه على أمر لا يعرفونه ؟ والدليل على ما ذكرت ما                   روى ابن وضاح في " البدع والنهي عنها عن الصلت بن بهرام قال : مر                   ابن مسعود بامرأة معها تسبيح تسبح به فقطعه وألقاه ، ثم مر برجل                   يسبح بحصا فضربه برجله ثم قال : لقد سَبقتم ، ركبتم بدعة ظلما ،                   ولقد غلبتم أصحاب محمد صلى الله عليه وسلم علما ، وسنده صحيح إلى                   الصلت ، وهو ثقة من اتباع التابعين .                   الثاني : أنه مخالف لهديه صلى الله عليه وسلم قال عبد الله بن                   عمرو: رأيت رسول الله صلى الله عليه وسلم يعقد التسبيح بيمينه.                   وقال الألباني أيضا (1/117) : ولو لم يكن في السبحة إلا سيئة                   واحدة وهي أنها قضت على سنة العد بالأصابع أو كادت مع اتفاقهم                   على أنها أفضل لكفى فإني قلما أرى شيخا يعقد التسبيح بالأنامل!                   ثم إن الناس قد تفننوا في الابتداع بهذه البدعة ، فترى بعض                   المنتمين لإحدى الطرق يطوق عنقه بالسبحة ! وبعضهم يعدُّ بها وهو                   يحدثك أو يستمع لحديثك ! وآخِر ما وقعت عيني عليه من ذلك منذ                   أيام أنني رأيت رجلا على دراجة عادية يسير بها في بعض الطرق                   المزدحمة بالناس وفي إحدى يديه سبحة ! يتظاهرون للناس بأنهم لا                   يغفلون عن ذكر الله طرفة عين وكثيرا ما تكون هذه البدعة سببا                   لإضاعة ما هو واجب فقد اتفق لي مرارا - وكذا لغيري - أنني سلمت                   على أحدهم فرد عليّ السلام بالتلويح دون أن يتلفظ بالسلام ومفاسد                   هذه البدعة لا تحصى فما أحسن ما قال الشاعر:                   وكل خير في اتباع من سلف وكل شر في ابتداع من خلف          The       Rulling on Prayer Beads (Masbaha)       Shaykh Muhammad Naasir al-Deen       al-Albaani said in Al-Silsilat al-Da'eefah (1/110), where he       quotes the (weak) hadeeth "What a good reminder is the       subhah [masbahah],"            "In my view, the meaning of this hadeeth is invalid for a       number of reasons:            Firstly, the subhah [masbahah] is bid'ah and was not known       at the time of the Prophet (peace and blessings of Allâh be       upon him). It happened after that, so how could he (peace       and blessings of Allâh be upon him) have encouraged his       Sahaabah to do something that was unknown to them? The       evidence for what I have said is the report narrated by Ibn       Waddaah in Al-Bid' wa'l-Nahy 'anhaa from al-Salt ibn Bahraam,       who said: 'Ibn Mas'ood passed by a woman who had a [masbahah]       with which she was making tasbeeh, and he broke it and threw       it aside, then he passed by a man who was making tasbeeh       with pebbles, and he kicked him then said, "You think you       are better than the Sahaabah, but you are following       unjustified bid'ah! You think you have more knowledge than       the Companions of Muhammad (peace and blessings of Allâh be       upon him)!"' Its isnaad is saheeh to al-Salt, who is one of       the trustworthy (thiqah) followers of the Taabi'een.            Secondly, it goes against the guidance of the Prophet (peace       and blessings of Allâh be upon him). 'Abd-Allâh ibn 'Amr       said, 'I saw the Messenger of Allâh (peace and blessings of       Allâh be upon him) counting the tasbeeh on his right hand.'       "            He also said (1/117): "If there is only one bad thing about       the masbahah, which it is that it takes the place of the       Sunnah of counting on the fingers, even though all are       agreed that counting on the fingers is preferable, then that       is bad enough. How rarely I see people counting their       tasbeeh on their fingers!            Moreover, people have invented so many sophisticated ways of       following this bid'ah, so you see the followers of one of       the tareeqahs wearing the masbahah around their necks! Or       some of them counting with the beads whilst talking or       listening to you! Or another one I've seen lately is riding       his bicycle through a street crowded with people, with the       masbahah in one of his hands! They are showing the people       that they are not distracted from the remembrance of Allâh       for even an instant, but in many cases this bid'ah is a       cause of their neglecting what is obligatory (waajib). It       has happened many times - to others as well as myself - that       when I greet one of these people with salaam, they answer       only by waving and not by saying the words of the greeting.       The bad results of this bid'ah are innumerable, and no one       can say it better than the poet:            'All goodness is in following that which went before (the       salaf)            All badness is in the innovations of those who came later.'       " 
 
 مـــــنقول
  موقع الشيخ الألباني /رحمه الله
   | 
ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق